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laser - international magazine of laser dentistry No. 3, 2016

| case report 18 laser 3 2016 tion.19, 38 Then, to achieve its maximum bactericidal properties,theEr,Cr:YSGGlasershouldworkonadry canal, allowing the energy to be transmitted deep into the dentinal tubules22 and to instantaneously interact with the water molecules trapped into the bacterial membrane and within endodontic bio- films.39 RFT have been shown to overcome several limita- tions attributed to bare fibres, distributing the emit- ted laser energy in a uniform ring-shaped pattern.33, 59 In similarity with any other innovative root canal treatment strategies, there are few reports demon- strating the prospective, long-term clinical out- comes associated with the use of Er,Cr:YSGG laser, namelywithRFT.However,Martinsetal.haveshown that RFT can be considered predictable as the con- comitant use of 3 % NaOCl and CH for the endodon- tictreatmentofsingle-rootedteethwithapicalperi- odontitis.42, 43 Our findings may provide further evidence that RFT can be considered safe in cases of teeth with wide apical foramina while being ade- quate to effectively reach all the contours of the re- sorption lesion. The prognosis for the conservative treatment of IRR should increase due to the report of alternative endodontic techniques along with the use of new technologies (Al-Momani & Nixon 2013, Khojaste- pour et al. 2015, Nilsson et al. 2013).2, 44, 46 Therefore, clinicians may consider this laser-assisted technique while selecting an appropriate endodontic disinfec- tion strategy for the management of IRR. Conclusion Despite their intrinsic methodological limitations, theadequatereportofsingleclinicalcasesmayeither help the understanding of unusual presentations of common diseases or assist in guiding new treatment conceptsintoclinicalpractice.45 Thiscasereportpres- ents potential benefits towards the use of Er,Cr:YSGG laserandradialfiringtipsinendodontics.Furtherran- domised clinical trials should be conducted to clearly demonstrate its effectiveness._ Editorial note: A list of references is available from the publisher. Kurz & bündig Im Gegensatz zur konventionellen, lasergestützten Wurzelkanalbehandlung mithilfe einfacher Laserfasern mit ei- nem geraden Emissionsprofil stellt die RFT-Therapie mithilfe radial abstrahlender Faserspitzen eine vorhersagbare und sichere Alternative dar. Die spezielle Geometrie der Faserspitze ermöglicht eine homogene Energieverteilung entlang der Wurzelkanalwand in Richtung der Dentintubuli. Der entstehende Temperaturanstieg fällt geringer aus und die Kavitationseffekte entlang der Wurzelkanalwand werden verstärkt, ohne dass periapikale Gewebe beschädigt werden. Dabei zeigt sich die RFT-Therapie hocheffizient hinsichtlich der Reduktion von Bakterien und Biofilm und ermöglicht es, dass Spüllösungen sich apikal verteilen können. Diese Eigenschaften der RFT-Therapie belegen die Autoren ausführlich anhand der aktuellen Literatur und stellen zudem selbst einen Patientenfall vor, bei dem diese für die Therapie einer internen Wurzelresorption angewendet wurden. Dies wurde in der vorliegenden Literatur bisher nicht dokumentiert. Beschrieben wird diese Behandlung bei einer 31-jährigen Patientin ohne auffällige Vorgeschichte. Nach einem Zahntrauma elf Jahre zuvor litt sie unter wiederkehrenden Schwellungen und Schmerzen im Bereich von Zahn 11, bei welchem wir nach klinischer Untersuchung und Röntgenbefund eine Pulpanekrose mit interner Wurzelresorption und apikaler Parodontitis feststellten. Der Zahn war leicht empfindlich gegenüber Perkussion und die parodontalen Sondierungstiefen waren normal (< 3 mm). Verfärbungen wurden nicht festgestellt. Direkt nach der Behandlung sowie nach einem, zwei und drei Jahren wurden Röntgenaufnahmen angefertigt. Innerhalb dieses Zeitraums blieb der Zahn symptomfrei und eine periapikale Heilung setzte ein. Obwohl der vorliegende Fallbericht damit die potenziellen Vorteile der Anwendung des Er,Cr:YSGG-Lasers und radial abstrahlender Faserspitzen in der Endodontie bestätigt, empfehlen die Autoren weitere randomisierte klinische Studien, um diese eindeutig zu belegen. contact Dr Miguel Rodrigues Martins, DDS, MSc, PhD Endodontic Department, Faculty of Dental Medicine, Universidade do Porto, Portugal Rua Dr. Manuel Pereira da Silva, 4200-393 Porto, Portugal Tel.: +351 914610046 miguel.ar.martins@gmail.com 32016 Tel.: +351914610046

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