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laser - international magazine of laser dentistry No. 3, 2017

overview | Figs. 6–8: With the use of the appropriate settings, a pulpal “bandage” can be achieved in a safe way. Fig. 6 Fig. 7 Fig. 8 The main characteristics of the cavity are the same as with the conventional approach, rendering possible the restoration with all available restorative techniques and materials. The only significant dif- ference that should be taken into consideration is that laser cavity preparation is a “smear layer free” restoration. Erbium family laser light is eliminating smear layer on enamel and especially on dentine, and currently this is an issue of research as for the pH of the bonding systems that should be used on such a surface. The findings, so far, suggest that self-adhesive systems exhibit better results than total-etch systems. Conclusion In conclusion, laser in dentistry has long now passed adolescence and has entered a period of ma- turity. Dentists start to appreciate the quality of treatment they can provide to their patients, and ap- plications of diode lasers are growing significantly. The erbium family lasers are strongly related to price, but still the interest shown proves that when they would become affordable for bigger numbers of practitioners then there would be a generalised use, Kurz & bündig something like the introduction of high-speed tur- bines some decades ago. Still, we need to stress the point that the use of either diode or erbium or any other type of laser should be founded on a solid, well-structured, docu- mented education and training, assuring the safety of both patients and dental professionals._ contact Prof. Dr Kosmas Tolidis DDS, MSc, PhD, LSO Head of Aesthetic Dentistry Program, Aristotle University of Thessaloniki Coordinator of Clinic for Dental Laser Applications, Aristotle University of Thessaloniki President of the Hellenic Academy of Laser in Dentistry Dr Dimitris Strakas DDS, MSc, PhD, LSO Aristotle University of Thessaloniki Spiridi 28 38221 Volos, Greece Tel.: +30 24210 32525 www.wfld-thessaloniki2017.com Author details Author details Seit dem Aufkommen von Lasergeräten in der Zahnheilkunde profitiert die Restaurative Zahnheilkunde, neben der Oralchirurgie, am stärksten von dieser Technologie. Eine Vielzahl existierender Wellenlängen liefern einen wich- tigen Beitrag für die Arbeit am Patienten. Angefangen bei einem sichtbaren Lichtspektrum (445 nm) über ein Rot- (660 – 670 nm), Nah-Infrarot- bis hin zu einem mittleren Infrarot-Spektrum (2.780 – 2.940 nm) können unterschied- liche klinische Situationen erfolgreich behandelt werden – entweder durch die alleinige Verwendung eines Lasers oder eine Kombination aus konventionellen Ansätzen und Laser. Der Artikel gibt einen Überblick über die unterschiedlichen Lasertypen und -wellenlängen, die in der lasergestütz- ten, Restaurativen Zahnheilkunde eingesetzt werden und erklärt anhand klinischer Fallbeispiele die unterschiedlichen Anwendungsmöglichkeiten. Einer der am meisten genutzten Laser in der dentalen Praxis ist dabei der Diodenlaser. Das vielseitigste, gleichzeitig aber auch teuerste Gerät ist der Erbiumlaser; er gilt als das „Schweizer Taschenmesser“ unter den Lasern. Für welches Gerät sich der Behandler auch entscheidet: Die Autoren betonen, dass in jedem Fall eine solide, gut strukturierte und dokumentierte Ausbildung notwendig ist, um die Sicherheit sowohl von Patient als auch Behandler sicherzustellen. laser 3 2017 11

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