Please activate JavaScript!
Please install Adobe Flash Player, click here for download

laser - international magazine of laser dentistry No. 1, 2016

| research laser 1 2016 10 lack of red fluorescence on the dental hard tissue, 95% of the tooth samples were documented clear from bacteria. This study confirms these results for the fluorescence guided carious excavation using SIROInspect®. In addition, excavation using FACE® could be completed in a shorter period of time than the chemomechanical excavation or the use of Caries Detector®.13 The cavity size did not increase and the number of remaining bacteria was signifi- cantly lower for the use of FACE®.14 In a comparative study, the FACE® method using ­ a VistaProof camera was examined in contrast to the conventional excavation with a probe and the excavation using Caries Detector®.15 While other treatment methods were often completed when the hard, healthy dentin was reached, in this study the FACE® method made it possible to selectively excavate bacterially infected dentin. These results coincide with the findings of the present study. After laser excavation, 96 % of the teeth were histologically caries-free and in 37  % of the samples, sclerotic dentin could be detected indicating a gentle excavation. Due to the small layer thickness of the sclerotic dentin in extended cavities, its conservation provides evidence of the method being tooth conserving. Conclusion The SIROInspect®-tool offers an easy, practi- cable system for the examiner to visualise cari- ous hard tissue during the excavation. In addi- tion, the easy handling of the system allows for a time-optimised excavation while minimising the risk of increasing cavity size under clinical conditions._ Fig. 4: 18x magnification; extended cavitation; histological image which served as reference for the determination of histological layers of caries. Kurz & bündig Das Ziel der Kariesexkavation ist die Eliminierung des durch Bakterien infizierten Dentins; gesundes Hartgewebe soll in größtmöglichem Umfang erhalten werden, um die Vitalität der Pulpa zu bewahren. Es gibt verschiedene ­ Methoden, um den Endpunkt der Exkavation klinisch zu bestimmen. Dazu zählt u. a. die Untersuchung der Härte des Kavitätenbodens mithilfe einer Dentalsonde. Bei vollständiger Exkavation sollte der „Crie dentaire“ deutlich hörbar sein. Alternativ wird die Möglichkeit einer Farbkodierung des Dentins beschrieben. Diese Tests sind jedoch nicht objektivierbar und zeigen nicht an, ob infiziertes Dentin vollständig entfernt wurde bzw. ob bereits eine Überexkavation im gesunden Gewebe vorliegt. In der vorliegenden Studie wurden 31 menschliche Zähne untersucht, die kavitierte kariöse Läsionen aufwiesen. Die Indikation zur Zahnextraktion wurde unabhängig von dieser Studie gestellt; die Patienten stimmten der wissen­ schaftlichen Untersuchung der Zähne zu. Insgesamt 27 der 31 Zähne wurden mit Unterstützung des FACE® -System (SIROInspect® , Sirona/Bensheim) innerhalb von zwei Stunden nach der Extraktion exkaviert, vier der Zähne blieben un- behandelt und dienten als Referenzzähne für die histologische Evaluierung. Nach Exkavation mit Unterstützung des FACE® -Systems konnten 96 Prozent der Zähne histologisch als kariesfrei eingestuft werden, bei 37 Prozent der Zähne wurde die Zone des sklerotischen Dentins im Rahmen der Kariesentfernung belassen, was auf ein schonendes Vorgehen hindeutet. contact Prof. Dr Matthias Frentzen Welschnonnenstraße 17 53111 Bonn, Germany Tel.: +49 228 287-22470 Fax: +49 228 287-22694 frentzen@uni-bonn.de Fig. 4 12016 Tel.: +49228287-22470 Fax: +49228287-22694

Pages Overview